Σήμερα το literature.gr έχει τη χαρά και την τιμή να φιλοξενεί τη μεγάλη κυρία της σύγχρονης Ελληνικής Λογοτεχνίας, Ελένη Πριοβόλου με την οποία μιλήσαμε για το νέο της έργο «Το δέντρο με τις φωλιές» που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη.

Η Ελένη Πριοβόλου γεννήθηκε στο Αγγελόκαστρο Μεσολογγίου. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει καταθέσει είκοσι τρία βιβλία για παιδιά και εφήβους, εννέα μυθιστορήματα για μεγάλους, μία νουβέλα και ένα βιβλίο με διηγήματα, ενώ έχει συμμετάσχει και στους συλλογικούς τόμους Θερινοί έρωτες (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2021) και Η φωνή της (Εκδόσεις Καστανιώτη 2023). Το βιβλίο της Το σύνθημα έλαβε το Βραβείο Λογοτεχνικού Βιβλίου για Μεγάλα Παιδιά του περιοδικού Διαβάζω (2009) και το μυθιστόρημά της για ενήλικες Όπως ήθελα να ζήσω το Βραβείο Αναγνωστών του ΕΚΕΒΙ (2010). Το 2021 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Εφηβικού-Νεανικού Λογοτεχνικού Βιβλίου για το Φως σε μαύρο ουρανό, το οποίο επιλέχθηκε επίσης από τη Διεθνή Βιβλιοθήκη του Μονάχου ανάμεσα στα διακόσια καλύτερα βιβλία της κατηγορίας του και αναρτήθηκε στον Τιμητικό Πίνακα της IBBY για το έτος 2022. Την ευχαριστούμε θερμά για τη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Η φτώχεια και η ανεργία και η έλλειψη ιδεολογικού προσανατολισμού δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για να αναπτυχθεί το ναζιστικό μόρφωμα.

«Η λογοτεχνία δεν είναι φωλιά, είναι κραυγή» λέει η Ελένη Πριοβόλου. Με τη βελούδινη γραφή της χτυπάει ανελέητα κάθε δυσμορφία της κοινωνίας και των συστημάτων που πληγώνουν τους ανθρώπους. Καθώς συζητάμε για το καινούργιό της βιβλίο «Το δέντρο με τις φωλιές» (εκδόσεις Καστανιώτη), γίνεται εμφανής η προσήλωσή της στην έννοια του πολίτη. Είτε γράφει ιστορικά μυθιστορήματα είτε βιβλία για παιδιά ή αναμετριέται με μεγάλα ζητήματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο, όπως στην προκειμένη περίπτωση το μεταναστευτικό-προσφυγικό, φροντίζει να θυμίζει με κομψότητα πόσο πολιτική πράξη είναι η γραφή. «Η λογοτεχνία και η Αριστερά είναι η ζωή μου ολόκληρη» ομολογεί. Καθώς θυμάται τις πρώτες ώρες του απριλιανού καθεστώτος όταν έζησε τον απόλυτο φόβο, καθώς ο χωροφύλακας εισέβαλε στο σπίτι με μια κλοτσιά στην πόρτα για να συλλάβει τον πατέρα της, επιμένει ότι «όταν νικάς τον φόβο, κάνεις βήμα προς την ελευθερία». Καθώς κοιτά προς το μέλλον, διαγιγνώσκει ότι «η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα ενδιαφέρεται για έναν Τολστόι, έναν Μπαλζάκ, έναν Ντοστογιέφσκι». Από τα νεοναζιστικά μορφώματα μέχρι την ένδεια του εκπαιδευτικού συστήματος και από τη δραστηριοποίησή της στο Δίκτυο Γυναικών Συγγραφέων κατά της Έμφυλης Βίας και των Γυναικοκτονιών «Η Φωνή της» μέχρι την Τεχνητή Νοημοσύνη, η Ε. Πριοβόλου μιλάει με νηφαλιότητα για όλα όσα την κινητοποιούν ως πολίτη και την εμπνέουν ως συγγραφέα.

Ελένη Πριοβόλου: «Για μένα η λογοτεχνία είναι και αυτογνωσία»

Ακούστε το podcast εδώ.

Δεν είμαι πάντα σε θέση να απαντήσω γιατί γράφω ένα μυθιστόρημα ή ποιος είναι ο λόγος που ασχολούμαι με ένα συγκεκριμένο θέμα. Μελετώ πολύ την ιστορία και έχω μάθει να σκέπτομαι πολιτικά και να φιλοσοφώ. Έτσι μοιραία οδηγούμαι σε ανάλογα συγγραφικά ταξίδια. Δεν είναι ταξίδια αναψυχής. Ματώνουν. Μέσα από τα βιβλία μου πασχίζω να βρω μιαν αλήθεια μέσα στα τόσα ψεύδη που διδαχτήκαμε για το παρελθόν αλλά και που τα ζούμε ως παρόν.

 

Πότε ξεκίνησε η αρχική ιδέα της δημιουργίας του μυθιστορήματος Μια στιγμή μέσα στο χρόνο και πόσο καιρό σας πήρε για να το ολοκληρώσετε;

Η Ελένη Πριοβόλου, δεν χρειάζεται συστάσεις. Είναι γνωστή από τον μεγάλο όγκο του έργου της, την ποιότητά του, τις βραβεύσεις της!

Με μαγιά την Ιστορία ζυμώνει με την ιδιαίτερη – χαρακτηριστική του συγγραφικού της στυλ- γλώσσα, τις μυθοπλασίες της που βρίθουν φιλοσοφικών, εμπεριστατωμένων ιστορικών, κοινωνικοπολιτικών, πολιτισμικών στοιχείων που αφορούν τους τόπους όπου εξελίσσονται οι μύθοι της. Έντονος πάντα ο λόγος της τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο βίο, επάνω στη γραμμή της προσωπικής πολιτικής- ουμανιστικής της θέσης. Ακάματη συγγραφέας, έχει ασχοληθεί επίσης τόσο με την εφηβική όσο και με την παιδική λογοτεχνία.

Με το νέο της μυθιστόρημα «Μια στιγμή μέσα στο χρόνο» μας ταξιδεύει σε σημαντικές ιστορικές στιγμές του 20ου αιώνα, στα φιλοσοφικά ρεύματα που κυριάρχησαν στην Ευρώπη την προ και μεταπολεμική περίοδο, με κεντρικό ήρωα τον Έλληνα Φιλόσοφο, Φωκά Κορέσιο.

H συγγραφέας Ελένη Πριοβόλου μιλάει στο Docville για την Αριστέρα, το πελατειακό σύστημα στην τέχνη, τη βία “από όπου κι εάν προέρχεται” και τον συμπρακτικό βίο

Θρεμμένη με τους μύθους και τα παραμύθια της γενέθλιας γης, τα πολυφωνικά άσματα της δημοτικής μουσικής, των μοιρολογιών και της Βυζαντινής υμνωδίας και μεγαλώνοντας σε ένα αμιγώς πολιτικοποιημένο περιβάλλον, η καταξιωμένη Ελληνίδα συγγραφέας Ελένη Πριοβόλου, βρήκε από πολύ νωρίς καταφύγιο στις λέξεις, αναζητώντας την ευρυθμία και την καθαρότητα του λόγου και γράφοντας παραμύθια και όνειρα για μικρούς και μεγάλους. Συζητώντας μαζί της στο πλαίσιο της «Συνέντευξης της Δευτέρας», ένιωσα πως έχω απέναντί μου μια γυναίκα που καταφέρνει να διατηρεί ζωντανό το όνειρο μέσα της και να το διαπλάθει με τον χαρακτηριστικό ενθουσιασμό ενός παιδιού.

Συνέντευξη στη Νάντια Μπούτα

Συζήτηση της συγγραφέα Ελένης Πριοβόλου
με τον Ηλία Κορδαλή*

Η «Καραμέλα» της Ελένης Πριοβόλου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη είναι μία νουβέλα με παραπλανητικό εξώφυλλο. Πίσω από το νοσταλγικό του ροζ, στην άλλη πλευρά του καθρέφτη, κρύβεται ένα αποφασισμένο, απειλητικό βλέμμα. Η γυναίκα – Καραμέλα μας υπόσχεται μια «διαβολεμένη ιστορία» και η σαγήνη της αρχίζει από την πρώτη σελίδα.

Σελίδα 1 από 4